Zjednodušeně můžeme říci, že ne, až na pár výjimek. Nedávno jsem dostal dotaz od našeho klienta, zda má ještě na další rok zaplatit prémiovou registraci v nejmenovaném katalogu firem. Roční poplatek u tohoto katalogu byl okolo 4 000 korun. Katalog byl veden poměrně známým internetovým portálem, takže se nejednalo o výtvor studenta na kolejích. Každopádně jsem klientovi nedoporučil registraci a to hned z několika důvodů.

 

SEO vám internetový katalog nezlepší

Ač to v minulosti neplatilo, vliv internetových katalogů na SEO je minimální, někdy spíše má opačný efekt, tedy destrukci vašich pozic. Toto pravidlo nelze uplatnit na všechny katalogy, ale ve většině případů ano. V případě mého klienta a zmiňovaného katalogu je vliv zápisu SEO nulový. A to i přesto, že hlavní doména má poměrně vysoký (průměrný) rank. Je třeba si uvědomit, že link nevede z titulní strany, ale z nějaké konkrétní podstránky, která má hodnocení podstatně nižší, ne-li nulové.

 

Vynechme SEO, katalog může zvýšit návštěvnost

Pokud nebudeme brát ohled na SEO, a řekneme si, že katalog může být takový další kanál pro přivedení návštěvníka, ne vždy to tak je. V úvodu popisovaném příkladu jsem si dal tu práci, a zjistil, kolik návštěv z katalogu dorazilo za poslední půlrok. Web mého klienta je opravdu malý. Jde o regionálního živnostníka, a web má návštěvnost zhruba 200 návštěv měsíčně. V tomto případě katalog přivedl klientovi 10 návštěv, oprava ... 0 návštěv za 6 měsíců! Takže klient zaplatil cca. 4 000 Kč, a z katalogu nikdo nedorazil. Samozřejmě existuje možnost, že někdo mohl díky katalogu zatelefonovat, to nelze nyní nijak vyloučit ani potvrdit. Přesto bych očekával, že aspoň někdo za tak dlouhé období dorazí. Za 4 000 Kč jsem schopen pomocí Adwords kampaně klientovi přivést stovky návštěv. Kampaň by byla přesně cílená tak, aby nezůstalo jen u návštěvy, ale ve finále došlo k objednávce služeb.

 

Výjimka potvrzuje pravidlo

Trošku jsem tu poškodil pověst internetových katalogů a majitelé těchto portálů se mnou asi nebudou souhlasit. Ale zlobit by se měli především na vyhledávač Google, který od jistého času začal shromaždiště linků a PR článků penalizovat.

Přesto existují výjimky, které potvrzují pravidlo. U těchto katalogů bych se nebál registrace, hlavně té zdarma. U placené je třeba si spočítat, zda není výhodnější zaplatit Google Adwors či Seznam Sklik, případně zaplatit obsahově hodnotný článek a zveřejnit na portálech (magazínech) s vyhovující tématikou.

Vraťme se na úvod – u klienta jsem si dal tu práci zjistit, které katalogy přivedli co nejvíce návštěv a vyhodnotit tudiž ty nejlepší

Firmy.cz – dle mého jednička na trhu a free zápis se určitě vyplatí. Klientovi přivedl za 6 měsíců 28 návštěv, tedy cca. 3% z celkového objemu návštěvFirmyvkraji.cz – pro mě překvapení. Katalog jsem neznal, ale přivedl na klientův web 30 návštěv, tedy vyšší počet než Firmy.czHledat.cz – zápis přivedl 19 návštěv, cca. 2% z celkového počtu návštěv za 6 měsícůFirmyvpraze.cz – 16 návštěvNajisto.centrum.cz a zivefirmy.cz – 12 návštěv

Ze statistiky vyplývá množství katalogů schopných přivést v daném odvětví služeb nějaké návštěvy na web. Osobně bych doporučil registraci v katalogu Firmy.cz, Zivefirmy, Firmyvpraze. U ostatních bych se tomu nebránil, ale nemám s katalogy žádnou zkušenost.

V seznamu mi chybí jeden katalog – a to katalog firmy Google – Moje firma. Hlavní výhodou tohoto katalogu je, že vaše firma se zobrazí v Google mapách. V dnešní době, kdy Google mapy dominují v mnoha mobilních zařízeních, je zápis prakticky nutný. Jak často hledáte na Google mapách určitou firmu či prodejnu? Já poměrně často, do map lze vložit přímo název firmy, často není nutná ani adresa. Mapy vám firmu zobrazí a pomocí Street View se můžete kouknout, jak firma vypadá. Lze se do onoho místa také nechat navigovat.

Katalog tedy min. zpříjemní vašemu klientovi přijít či přijet na místo vašeho sídla nebo prodejny.

 

Firmy.cz a placený zápis

Nakonec malé srovnání. Srovnal jsem statistiku přístupů v případě FREE zápisu na Firmy.cz a v případě placeného zápisu. Za 6 měsíců placeného zápisu, v dřívějším období, bylo z portálu přivedeno 81 návštěv, tedy cca. 5% z celkového počtu. Neplacený zápis nám na web přivedl 3%, tedy 28 návštěv. Je otázkou jestli rozdíl v počtu návštěv se za ony tisíce korun vyplatí.

Doplním, že statistiky mohou u vás vypadat samozřejmě jinak – pro určité katalogy lépe či hůře. Doporučuji tedy udělat jakousi revizu návštěv z katalogů za pomocí Google Analytics. Třeba se dozvíte zajímavé informace.